23 augusti 2014

Vegetarisk lasagne med champinjoner

Här kommer receptet på en av mina absoluta favoriter för tillfället. Receptet är lånat från Ica.


500 g champinjoner
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 zucchini (eller en liten hel)
Olja
400-500 g krossade tomater
Honung
4 dl crème fraiche
2 förp mozzarella (à 125 g)
salt och peppar
8 - 10 lasagneplattor

Sätt ugnen på 225ºC.
Tvätta, hacka & stek svampen tills vätskan kokat bort. Ta svampen åt sidan. 
Hacka lök och vitlök. Skiva zucchinin tunt. Fräs lök och vitlök i olja. Tillsätt svamp och zucchini och fräs ytterligare någon minut. Rör ner tomater och lite honung. Krydda efter smak och låt det koka ihop ca 10 minuter.
Koka upp crème fraichen i en kastrull. Skiva mozzarellan och rör ner hälften av den i crème fraichen och låt den smälta. Smaka av med salt och peppar.
Börja med lite av tomatsåsen i botten av formen. Varva lasagneplattor med de två såserna. Avsluta med den vita såsen och lägg resten av mozzarellan på toppen.
Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter.

3 kommentarer:

  1. Om man tycker om bönor och vill addera lite protein är det gott att ha kidneybönor i tomaysåsen! Tomat och bönor passar bra ihop tycker jag. :)

    SvaraRadera
  2. Ja det låter smart :) Jag håller fortfarande på att vänja mig vid bönor, men åt (typ) dessa bönfyllda burritos för några dagar sen så då blev det iaf rejält med bönor :)
    http://veganvrak.blogspot.se/2007/01/bnfyllda-burritos.html?m=1

    SvaraRadera
  3. Ja jag är också lite bönkänslig! Men när man gömmer dem såhär i en sås pch sen i lagagnen så blir det gott faktiskt! :) De där såg ju nästan för böniga ut för min smak, men gillar du så kanske jag gillar ;)

    SvaraRadera