6 april 2012

Vegetarisk kikärtsgryta

Här kommer ett recept som jag hämtat från denna lilla praktiska kokbok. Jag valde denna gång att förbereda allt jag kunde i lugn och ro för att inte framkalla någon stress mitt i matlagningen, därav detta upplägg. För mig är detta en ovan mat att laga och det var roligt att använda flera grejer som jag sällan har i maten vanligtvis. Gott blev det också!


ca 4 portioner
ris
50 g smör
1 hackad lök
1 krossad vitlöksklyfta
ca 2,5 cm riven färsk ingefära
250 g champinjoner
2 msk stark curry (min Indien-curry var dock lite väl stark)
1 tsk mald koriander
1 tsk mald kanel
0,5 tsk gurkmeja
ca 350 gram skalad och skivad potatis
400 g kikärtor
50 g rostade och hackade cashewnötter (jag glömde rosta - gott ändå!)
1,25 dl naturell yogurt
hackade korianderblad
salt och peppar


Koka ris. Smält smör och stek lök, vitlök, ingefära och svamp i 5 minuter. Häll i curry, mald koriander, kanel, gurkmeja och potatis. Rör om och häll i avrunna kikärtor. Salta & peppra och häll på vatten så att det täcker. Koka upp, täck med lock (jag fick använda en plåt som lock till min stekpanna - funkade fint!) och låt sjuda i 15 minuter.
Rör ner cashewnötter, yogurt och färsk koriander. Låt det bli varmt utan att koka. Servera med ris (och kanske några körsbärstomater).
Jag slängde även i lite honung plus lite extra yogurt eftersom min curry var lite väl stark som sagt. Smakrik och rejäl mat - gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar