16 januari 2012

Ljuvliga böcker


The Particular Sadness of Lemon Cake av Aimee Bender sprang jag på, på flygplatsen i London när det inte var många minuter kvar till avgång, men jag kunde ju inte åka hem från England utan en bok i min hand. Denna bok är väldigt speciell, rent av kanske lite konstig, men på ett underbart sätt. Den handlar om känslor och relationer och familjer och om människors egenheter. Jag var fast så fort jag såg titeln.


Tusen strålande solar av Khaled Hosseini var det ett tag sedan jag läste nu men den fångade mitt intresse på direkten. Jag tror jag valde den för att den var gul och hade en fin titel (ja, jag väljer ofta böckerna efter omslaget, sorry.). Khaled Hosseini har även skrivit Flyga drake som har fått lite mera uppmärksamhet (Den är mycket bra!) men jag tycker personligen att denna är snäppet bättre. Den handlar om utsatthet, frihet, kultur och makt. Den handlar om två kvinnor som är väldigt olika men som hamnar i samma situation och kan stå starka tillsammans.


Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda är underbarast. Jag önskar att jag kunde franska, just bara för att få läsa Anna Gavaldas böcker. Dock lyckas denna bok även översatt till svenska verkligen få det att virvla till inne i hjärtegropen. Den handlar om en hög omöjliga människor och om hur allt kan bli så fint bara man är tillsammans. Den bygger på galet mycket dialog som inte alls behöver säga så många ord men ändå lyckas vara så beskrivande. Jag älskar denna bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar