24 januari 2012

Cannelloni med zucchini och skinka

Denna väldans goda maträtt lagade jag för väldans länge sen men har bara glömt dela med mig av receptet. Maten tog slut utan att någon bild hann tas så denna är lånad härifrån där man även hittar ursprungsreceptet. Jag sprang dock på receptet via Fru Rye.


200 g färska lasagneplattor
1 zucchini
250 g ricottaost
salt och peppar
ca 200 g rökt skinka
1 msk olja
1 förp pastasås med basilika (à 390 g)
1 dl vatten
Ev. lite creme fraiche

Sätt ugnen på 225˚C.
Skiva med hjälp av en osthyvel långa remsor av zucchini. Bred på 1 msk ricotta på varje pastaplatta. Krydda dem med salt och peppar. Lägg på zucchini och skinka på varje pastaplatta och rulla ihop. Smörj en ugnssäker form med olja och lägg i rullarna. Blanda tomatsåsen med 1 dl vatten och häll över rullarna. Klicka på eventuell resterande ricotta (annars funkar även creme fraiche bra) och sätt in formen mitt i ugnen i ca 20 minuter. Servera gärna cannellonin med ruccola.

Första gången jag åt cannelloni - definitivt inte sista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar